zaterdag 31 juli 2010

Zeven dagen lang (24)

25 t/m 31 juli

ZONDAG Dom
Zomergast Jan Marijnissen over Sint-Oedenrode: 'Wij noemen het Rooi.'
Presentator Jelle Brandt Corstius: 'Heet het zo met carnaval, of zo?'
Bert Brussen noemt het een 'speels grapje', ik houd het op een domme opmerking.

MAANDAG Succes
'Nederlanders drinken meer frisdrank, water, sap en siroop.'
Bewijst die Vereniging Frisdrank Water Sappen toch maar mooi even haar waarde.

DINSDAG Draaaien... dippen...'Nobelprijswinnaar Soyinka richt oppositiepartij op.'
Wole Soyinka, een omgekeerde Oreo.

WOENSDAG Goedheiligman
EK Atletiek in Barcelona: 'Diskwalificatie Eelco Sintnicolaas teruggedraaid.'
Logisch, in Spanje is Sintnicolaas heilig.

DONDERDAG QI
Op het digitale kanaal HumorTV 24 zie ik een herhaling uit 2008 van de onvolprezen comedyquiz QI. Presentator Arthur Japin: 'Welk geloof zal in 2010 in Nederland het grootste zijn?'
Diederik van Vleuten: 'Het geloof dat Nederland eindelijk wereldkampioen wordt.' Iedereen ligt dubbel.
Heeft-ie onbedoeld toch gelijk gekregen, die Diederik.

VRIJDAG Rapper
Volgens pophistorici was DJ Kool Herc de eerste rapper.
Fout, zo weet ik nu. De eerste rapper was Dionysos in Euripides' Bakchanten:
'DIONYSOS:
Io,
hoor mij, hoor mijn stem
io, Bakchen, io, Bakchen.'
(vert. Gerard Koolschijn)
ZATERDAG Boter
Femke Halsema over het principeakkoord tussen VVD, CDA en PVV: 'Dit is democratisch buitengewoon discutabel.'
En een coalitie met de linkse partijen terwijl rechts de verkiezingen heeft gewonnen is democratisch zeker niet discutabel?

Geen opmerkingen: