dinsdag 6 januari 2009

Heaters

Je zou maar op Vlieland wonen. Daar ligt geen sneeuw. En het dooit er vannacht. Dan kun je beter in Zuid-Limburg zijn, daar gaat het vannacht richting de fenomenale twintig graden onder nul. Maar hier in Brabant is het ook genieten geblazen voor wintermensen. Een prachtig pak sneeuw, een serieuze vorst.

Overdag levert het winterweer wel dubieuze taferelen op. Zo zag ik vandaag op station Nijmegen tot mijn verbijstering dat men daar in de wachtruimten op de perrons heaters had geplaatst. Een grof schandaal. Niet omdat die dingen slecht zijn voor het milieu of voor het klimaat.

Ik kan goed tegen de kou, minder tegen hitte. Een trauma is daar wellicht debet aan. Toen ik twee jaar was, namen mijn ouders mij mee naar het circus. In de tent was het echter zo bloedheet en stikbenauwd dat we ruim voor het einde van de voorstelling de benen namen. Ik was twee, en toch herinner ik me het, is er een flard van blijven hangen.

In de winter kun je je warm kleden als het erg koud is. Andersom is dat niet zo: in de zomer kun je je kleren wel uittrekken als het heet is, maar dat helpt niets, werkt eerder averechts. Als men bij een paar graden vorst al heaters regelt, dan eis ik in de zomer ook ventilatoren in de wachtruimten. Waarom wel tegemoetkomen aan een paar koulijders en niet aan hittelijders? Dit land kan zoveel beter.

1 opmerking:

Jeroen Dera zei

Marc, dit kan echt niet! Die sneeuw, waardeloos!

a) Ik kan niet fietsen in mijn eigen straat, zo glad en bezaaid met sneeuw is het hier.
b) Ik kan niet fietsen in andere straten, want mijn fiets overleeft de vorst niet: remmen naar de klote (bevroren), achterlicht naar de klote (knopje stukgevroren).
c) Ik kan op veel plaatsen ook niet lopen zonder uit te glijden.
d) Ik deed er 3,5 uur over om in Den Haag te komen.

Ik had zeker in Brabant moeten blijven? ;)