zondag 25 januari 2009

Geertje moet hangen

GERECHTSDIENAAR: Edelachtbare, daar is de man die moslims beledigd heeft.
RECHTER: Die man moet hangen. Hoe heeft hij dat aangelegd?
GERECHTSDIENAAR: Hij heeft de Koran vergeleken met Mein Kampf en de islam een fascistische ideologie genoemd. De meningsuitingen van de heer Wilders zijn haatzaaiend en discriminerend en beogen een maatschappelijke groep buiten het publieke debat te houden. Hierdoor ontstaat een tweedeling in de samenleving.
RECHTER: Daaraan heeft hij zeer verkeerd gedaan. Hij moet hangen.
MOHAMMED RABBAE vanuit de zaal: Juist! Wilders is een kleine Hitler.
MEESTER SPONG: Zijn methoden zijn die van Goebbels! Ben ik in beeld?
RECHTER: Gerechtsdienaar, haalt u even wat extra tissues voor Meester Spong, zijn zelfbevlekking is heviger dan ik dacht.
WILDERS: Mallotige Rechter, ik ben onschuldig! Ik roep niet op tot geweld. Ik beroep mij op de vrijheid van meningsuiting. Ik ben een volksvertegenwoordiger met acht zetels!
RECHTER: Wat? Acht zetels? Man, ge moet hangen! Ge verzwaart uw misdaad door eigenwaan. Het past niet aan iemand die van iets beschuldigd is, zich voor 'n volksvertegenwoordiger te houden.
DR. TH. H. VON DER DUNK: "De PVV-kiezer. Dat is het meest schunnige, belazerde, onderkruiperige, besodemieterde deel van ons volk! Maar die schelden er op los! Die planten zich bij de stembus voort! Als konijnen, ratten, vlooien, luizen. Die integreren niet! Die blijven wel zitten bij Leefbaar Rotterdam en in Venlo met puisten op hun wangen en rotte kiezen van het hoofddoekjes vreten."
RECHTER: Euh... 'hoofddoekjes vreten'?
DR. TH. H. VON DER DUNK: Ik wist niks beters te verzinnen...
WILDERS: Schande! Als ik vervolgd word, moet hij ook vervolgd worden!
RECHTER: Hm...
DR. TH. H. VON DER DUNK: Nee, nee, het is een citaat, toch? Met wat minieme wijzigingen, maar goed. En een personage heeft het gezegd, dus dan mag het. Ha!
WILDERS: Maar Mallotige Rechter, je kunt dit geleuter van deze Linkse Kerkganger toch geen citaat meer noemen? En hij is toch geen personage?
DR. TH. H. VON DER DUNK: Jawel, ik besta niet echt. En mijn schepper is Geert Mak!
RECHTER: Ge hoort het, u moet hangen.
WILDERS: Maar, Mallotige rechter, en al die mensen dan die gepeperde kritiek op het christendom hebben geleverd?
RECHTER: Kritiek op het christendom is progressief, kritiek op de islam is discriminerend. Kortom: ge moet hangen! Ge beledigt moslims, zorgt voor een tweedeling, en zijt ingenomen met uzelf... drie kapitale delicten!
MAN: Wacht!
RECHTER: Wie zijt ge, meneertje?
MAN: Ik ben een Moslim. Ik protesteer tegen deze vervolging. Beledigen of beledigd zijn is een kwestie van persoonlijke interpretatie en tolerantie. Daar is geen wettelijke maat voor te bepalen. Deze rechtszaak suggereert bovendien dat wij Moslims onszelf niet kunnen verdedigen in het maatschappelijke debat. Dat is apert onjuist. Wij zijn volwaardige, mondige burgers en wij hebben de mogelijkheid te stemmen op wie wij willen. Op partijen en politici die Wilders politiek bevechten. Wij beschikken over democratische middelen en kunnen de heer Wilders in een pittig debat een weerwoord bieden.
WILDERS: Goddank! Mallotige Rechter, ge ziet dat ik onschuldig ben!
RECHTER: Hm... ja... zo! Maar het splijten van de samenleving dan?
MOSLIM: Nee, edelachtbare, hij handelt vanuit een ontstane tweedeling. Hij slaagt erin de pijn van mensen op de politieke agenda te zetten, maakt hun problematiek invoelbaar. Een veroordeling zal de kloof zeker niet dichten, integendeel.
WILDERS: Ge hoort het, Mallotige Rechter, hij zegt dat ik naar de mensen luister.
RECHTER: Hm... het derde punt blijft dus bestaan. Gerechtsdienaar, voer die man weg, hij moet hangen. Hij is schuldig aan eigenwaan.
MEESTER SPONG: Hoera! Nu zal hij wel een toontje lager zingen. Ik wil trouwens ook mezelf aanklagen voor eigenwaan. Dan... kreunt ...kom ik weer op tv!

Geen opmerkingen: