donderdag 6 december 2007

[Lijstjesmaand] (6): Filosofen

In de zesde aflevering van December Lijstjesmaand een top 5 van filosofen. Uiteraard is deze lijst meer bepaald door wat ik niet gelezen heb dan wel. Er is nog veel te lezen wat dat betreft, maar een voorlopige tussenstand kan geen kwaad.

Top 5 Filosofen

1) Martin Heidegger
2) Arthur Schopenhauer
3) Heraclitus
4) Richard Rorty
5) Blaise N'Kufo (FOTO!)

Toelichting:
1: Onderzoekt op ongeëvenaarde wijze dé thema's waar het om draait: zijn en tijd; angst en dood. Jammer dat hij zo ontoegankelijk schrijft. Zijn voordracht 'Wat is metafysica?' is wél leesbaar en raakte mij bij het lezen ervan enorm.
2: I.t.t. Heidegger wel prettig leesbaar. Pessimistische filosofie: leven is willen, willen is lijden en daar moeten we het mee doen.
3: Die 'eenheid der tegendelen' hè. De tegendelen zijn al vervat in elkaar, uit hun botsing ontstaat de synthese.
4: Onlangs overleden Amerikaan die het pragmatisme aanhing waar ik veel heil in zie. Waarheid zit niet vervat in de werkelijkheid, maar in ons taalspel. Vrije politieke debatten moeten zorgen voor de beste praktische oplossing van een probleem voor een samenleving.
5: 'Ik lees vooral filosofische boeken. Ik heb geen voorkeur voor een filosoof, ik lees wat me interesseert. Ik heb de filosofie nodig om de wereld te kunnen begrijpen.' VI 48 (2007)

2 opmerkingen:

Bob van Tiel zei

Haha, die Blaise toch. Wat een ontzettende paljas. Iemand moet hem eens vertellen dat de biografie van Clarence Seedorf geen filosofie is. Verder een mooi lijstje. Alleen Rorty is een beetje een vreemde eend tussen de andere vier grootmachten.

Marc van Zoggel zei

Jazeker, met die schitterende foto móest ik Kufo wel in de top 5 zetten.

Rorty is idd de vreemde eend, maar hij verdiende een plekje. Hume of Husserl hadden ook nog gekund, natuurlijk.