donderdag 27 december 2007

[Lijstjesmaand] (27): Disney-tekenfilms

Wie ongeveer van mijn leeftijd is, moet in de jaren 90 ook zo genoten hebben van die prachtige Disney-tekenfilms die toen aan de lopende band - en op videoband - verschenen, al dan niet in een remake. Al terugdenkend kwam ik toch al gauw tot 15 á 20 van die indrukwekkende films die je zo konden aangrijpen door het spannende verhaal, de sympathieke karakters, de schitterende beelden en de sfeervolle muziek. En niet te vergeten de verzamelplaatjes, Happy Meal-verrassingen en andere merchandising-items die volgden op de film.

Een top 5 maken bleek aldus moeilijker dan gedacht en met de onderstaande doe ik dan ook onvermijdelijk andere prachtfilms tekort.

Top 5 Disney-tekenfilms

1) Jungle Boek
2) Aladdin
3) De Leeuwenkoning
4) Robin Hood
5) ex aequo Belle en het Beest en Pinokkio

3 opmerkingen:

ditisstefan zei

1) De Leeuwenkoning
2) Jungle Boek
3) Tarzan
4) Robin Hood
5) Aladdin

:) Leuke top 5 :D.

Anoniem zei

1 Robin Hood
2 De Leeuwenkoning
3 Jungle boek
4 Alice in Wonderland
5 De Reddertjes

Die laatste omdat ik die gezien heb tijdens mijn allereerste bioscoopbezoek. Dombo, de Aristokatten en Lady & de Vagebond wil ik echter ook niet ongenoemd laten. Inderdaad een moeilijke keuze...

Bob van Tiel zei

Tarzan? Hoezo blasfemie. En waar is Merlijn de Tovenaar? Dat is pas echt een mannentekenfilm: ridders, zwaardgevechten, eekhoorns. Die moet zeker en vast in de top 5.