woensdag 7 november 2007

Top 600: (4) Coldplay - Clocks

Bekijk de clip (YouTube)

Op nummer 4 in de top 600 staat Clocks van Coldplay. Het is het nummer dat het meest mainstream is van alle nummers in de top 25. Het staat zelfs al twee jaar op rij bij de beste tien in de Radio 2 top 2000. Dat vind ik overdreven, teveel ingegeven door de hype rondom de Britse band.

Zoals zo vaak wijk ik weer eens af van de publieke opinie rondom Coldplay wat betreft de cd's. Waar Parachutes en A Rush of Blood to the Head als superieur aan X&Y worden gezien, daar beleef ik toch meer plezier aan de laatste. X&Y vind ik een coherenter, gestructureerder album dan de eerste twee, die toch voornamelijk bestaan uit losse liedjes. Toch vind ik 'Clocks' nog steeds het beste lied van Coldplay, vooral met inachtneming van het feit dat het nummer doodgedraaid is en wordt.

Over Clocks zelf hoef ik weinig meer te zeggen. Het lied thematiseert de voortschrijdende tijd zo prachtig door de combinatie van het pianoritme en de bijbehorende tekst. Dat ritme drukt de alsmaar doordenderende tijd uit en de tekst sluit daar naadloos op aan.

Wat wel leuk is om aan te halen is de recente controverse rondom het nummer. De 83-jarige Nederlander Peter van Houten eist namelijk 1 000 000 (één miljoen) Euro van Coldplay omdat de band zijn nummer 'Caviar and Champaign' geplagieerd zou hebben. Van Houten brak in de jaren '50 door als gitarist van de band Trio Carosone in Italië, waar hij reeds jarenlang onder de naam Peter Van Wood woonachtig is. Oordeel zelf of Van Wood niet de seniele oude Dagobert Duck is die ik in hem zie.

Confusion never stops
Closing walls and ticking clocks (gonna)
Come back and take you home
I could not stop that you now know (singing)

Come out upon my seas
Curse missed opportunities (am I)
A part of the cure?
Or am I part of the disease (singing)
(Tekst: (c)Coldplay)

6 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

Maar Marc, als dit jouw nummer vier is, waarom is het dan overdreven dat het in de top tien van de top 2000 staat? ;)

Trouwens, die Top 2000 he, is dat niet een heel rare lijst? Hij past me te veel bij het Radio 2 publiek om een échte lijst te kunnen zijn.

Anoniem zei

Toen de Red Hot Chili Peppers met hun hit 'Dani California' ervan beschuldigd werden leentjebuur te hebben gespeeld bij Tom Petty, vond ik daar wel iets inzitten. Maar bij deze kwestie vraag ik me af of Peter van Houten inmiddels niet geschikt is voor een senielenhuisje aan de Middellandse Zee. Het is voor oude mensen niet goed om zich op te winden over bands die (terecht) succesvoller zijn dan zijzelf ooit zijn geweest. 'Clocks' is overigens een mooi nummer, maar 'Don't panic' blijft toch mijn Coldplay-favoriet.

Marc van Zoggel zei

Omdat de top 2000 geacht wordt een lijst te zijn met de beste popmuziek allertijden, terwijl mijn lijstje - zoals ik eerder al aangaf - met nadruk niet een lijst met de béste muziek ooit is, maar een overzicht van de liedjes die als muzikale achtergrond bij mijn puberale jaren hebben gefungeerd.

En die top 2000 is (helaas) echt de 'Radio 2' top 2000 ja :)

ditisstefan zei

Ik ben het eens met Gerjon... Don't Panic is mijn favoriet.

Toch typisch dat het mooiste Coldplay-moment de eerste minuten van de eerste CD zijn... :)

X&Y vond ik een teleurstelling (hoewel er zeker een paar aardige nummers bij zitten). Té U2... En als ik U2 wil, luister ik wel naar U2 :).

ditisstefan zei

Oh ja, en het is een hilarische gast.., maar 1 miljoen vind ik een beetje veel om te cashen op een nummer dat je niet eens kan na-'hummen' met je mond.. :)

Marc van Zoggel zei

'Don't panic' is zeker ook een heel mooi, sereen nummer.

'Hilarisch' is de juiste typering voor die kerel. Ik lig elke keer weer dubbel als ik dat filmpje bekijk. En ik heb het refrein van 'Caviar and Champaign' in m'n kop zitten :p