zaterdag 17 november 2007

Gedicht











de stookhoop

we maakten een stookhoop
en alles ging erop: planken
takken en vermolmde balken

oude kasten en gedachten;
het vuur was vriendelijk
maar ferm en eromheen

was alles windstil; we keken
naar de vlammen en blikten
terug op vroeger vuren en

hoe die doofden onderweg;
de asdeeltjes stegen op en
schroeiden onze gezichten

maar wij voelden slechts
geschiedenis; onstuimig
branden werd oneindig

smeulen: we zaten neer
en keken en ook terug; de
vrieskou was aangenaam

voor deze keer en het was
windstil; ik zei stil is het ook
daarginds en dat is jammer;

ik zei het waren fijne tijden
maar nu blijft het stil; ik dacht:
alles op de serene stookhoop

van vandaag: de oude lasten
en gedachten; het was windstil vandaag -

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha had je dit gedicht al, of heb je dit zaterdag na het werk gemaakt? Sluit goed aan bij zaterdag.

Marc van Zoggel zei

Geïnspireerd op gisteren ja. Gedurende de dag al wat zinnetjes in m'n hoofd gehad en gisteravond uitgewerkt.

Jeroen Dera zei

Hee Marc!
Ik zie je vooruitgaan, leuk! Als ik zo vrij mag zijn je een 'tip' te geven - niet dat ik mezelf als autoriteit wil presenteren natuurlijk - maak het niet zo lang! Dit had best korter gekund, en dan had het/er ook meer gestaan, denk ik.

Overigens: ritmisch krijg je het ook beter te pakken, ja.

ditisstefan zei

Waarom heeft de laatste strofe maar 2 regels?

Bob van Tiel zei

Marc, je gedicht is wel erg kort. Ik was er nog niet aan begonnen of het einde was al daar.