NB: het feit dat deze ideeën zaterdagnacht zijn ontstaan zal ongetwijfeld doorschemeren in de 'genialiteit' ervan...
* Beweging en Stilstand
De grootste dichotomie in het denken schuilt niet in het dualisme van stof en geest, lichaam en denken, maar in beweging en stilstand.
De vluchtigheid van het leven komt voort uit de botsing tussen de continuïteit van het tijdsverloop en het momentane van de tijdsbeleving. Wanneer men iets ervaart plaatst men dit altijd in een statische zingeving. Men werkt altijd naar een moment toe. Terwijl de ervaring na de gebeurtenis komt. Wanneer men immers het heden wil ervaren, het absolute nu, gebeurt dat een fractie van een seconde na de ervaringsimpuls en is er sprake van een nieuw heden. Ook de ervaring van dit heden vindt een fractie na de gebeurtenis plaats en zo tot in het oneindige.
Daarmee bestaat het heden als zodanig niet. Wat bestaat is het verleden en de toekomst. Het verleden als vastliggende tijd-ruimte en de toekomst als een waaier van potenties.
De menselijke fout schuilt dan ook in het objectiveren van doelen in het leven. Men stelt zichzelf doelen en ziet de ware vervulling en ervaring van geluk in het moment dat het doel bereikt wordt.
Maar aangezien dat moment als belevend moment niet kan bestaan, zal de ervaring dan hoogstens een kort moment oplichten, om rap weg te ebben.
Het ware geluk moet dan ook liggen in het proces. Alleen als men zich conformeert aan het continue van de tijd is enig geluk te verkrijgen. Zoals bij het kind het geluk niet ligt in de boomhut als object, maar in het bouwen van de boomhut als proces, moet de gelukservaring van de mens liggen in de weg naar het doel toe.
De ultieme mogelijkheid is natuurlijk het overwinnen van de continue tijd. In de literatuur is dit procédé regelmatig aangevat, maar alle projecten ('leven in de breedte', 'verstening en mythologisering', 'het zoeken naar de vierkante cirkel' enz.) zijn gedoemd te mislukken. De Tibetaanse monniken naderen het dichtst het ideaal van de stilgezette tijd en daarmee van de momentane ervaring van een absoluut heden. Zij zijn dan ook haast halfgoden.
Met dit alles is ook de afwezigheid van God verklaard. Nadat Hij met grote geestdrift de Aarde geschapen had, bekeek Hij zijn schepping nog een keer en wendde zich af om iets anders te gaan doen. Wij zijn een grote legpuzzel van God waarin Hij na voltooiing zijn interesse verloren heeft en die nu vergeten in een hoek van een kast ligt weg te rotten.
4 opmerkingen:
Ik snap er net zo veel van als van die tekst van Spinoza bij Filosofie. Trek er je conclusies uit =P
p.s.
Hoe heet de kroeg waar dit soort overpeinzingen ontstaan? ;)
Dit is precies wat ook behandeld wordt in de film 'the persuit of happiness' De titel zegt het al, men achtervolgd geluk, dat is geluk, het bereikte doel is geen geluk.
Conclusie: ik kan tippen aan Spinoza?? ;)
Het zijn kroegjes in den bosch, maar de echte ideeën komen voornamelijk op de weg naar huis, haha.
@ Derek: zoals je wel had verwacht, ken ik die film niet. Al blijkt het uit de titel niet, i.t.t. wat jij zegt, hebben de makers het goed gezien als in de film de weg naar geluk zelf het geluk is.
Ik begrijp het in grote lijnen wel ;) En dat voorbeeld van die boomhut is inderdaad waar. Altijd tof om zo'n ding te maken en hout en takken te sjouwen...en als ie af is....kom je er nooit meer... of je gaat hem natuurlijk uit baldadigheid slopen...heb je weer een nieuw proces ;)
Een reactie posten