zaterdag 8 december 2012

Zeven dagen lang (140)

2 t/m 8 december

ZONDAG Mirakels
Ik noemde Mulisch' verborgen juweeltje Het mirakel (1955) ooit een voorloper van Italo Calvino's internationaal succesvolle Marcovaldo (1963).
Lees ik nu in Mulisch' Logboek (2012): 'Herinnering aan de oude Mondadori, aan het eind van de jaren vijftig bij Eddy. Vroeg mij wat voor soort zaken ik schreef; nadat ik geprobeerd had daar iets over te zeggen, vroeg ik, aan welke italiaanse schrijver hem dat deed denken. "Italo Calvino," zei hij onmiddellijk. Dat was voor het eerst dat ik die naam hoorde.' (p. 218-219)
Heeft die Mondadori - een uitgever - Calvino toen wellicht op de een of andere manier via Mulisch op het spoor gezet van het schrijven van Marcovaldo?

MAANDAG Everybody knows you should be sleeping
'Kill the neighbor, kill the neighbor,
that's been keeping me awake,
Find him in his house, climb up the stairway
and send him on his way
so I can get some sleep.'
(vrij naar Tyler Ramsey's 'Kill the Nightbird')

DINSDAG DWDD
Matthijs tegen Smeets: 'Waarom heb je eigenlijk een baard, Mart?'
Smeets: 'Ik was op vakantie en daar was een Nico Dijkshoorn lookalike contest. Ik ben tweede geworden.'
Ha! Daar kan Nico nooit meer overheen, wat hij in het vervolg ook onderneemt.

WOENSDAG Life of P
Wie ook nog schijnt te leven is Heinz Hermann Polzer, beter bekend als Drs. P.
93 jaar is-ie inmiddels.
En dat terwijl hij jaren geleden al eens op tv vertelde de dood niet te vrezen, want als je heel lang zou leven, 'dan wordt het op den duur verrekte vervelend'.

DONDERDAG Sneeuwdreiging
Het hele land is in blinde paniek omdat het komende nacht en morgen gaat sneeuwen.
Vroeger hoopte je elk jaar op sneeuw in december. Je zou er hoogstens wat langer over doen om op school te komen, maar het zou verder oneindige winterpret opleveren.
Sneeuwen deed het echter zelden of nooit.
Tegenwoordig ben je afhankelijk van de trein om je brood te verdienen en bid je elk jaar dat de sneeuw uitblijft.
En verdomd, elke december is het raak.

VRIJDAG Spuit veertien
Nu hij ontslagen is bij Chivas Guadalajara heeft Johan Cruijff weer tijd zich met de Nederlandse samenleving te bemoeien: 'Het gaat niet om Marokkanen, het gaat om normen en waarden.'
Nou ja zeg, Cruijff die over normen en waarden begint, het moet niet gekker worden. Als we allemaal volgens de normen en waarden van Johan Cruijff zouden moeten gaan leven, dan is het einde zoek.
Toch begrijp ik die uitspraak ergens ook wel, hij heeft Badr Hari sinds kort in de familie hè, dan zou ik ook op mijn tellen passen.

ZATERDAG Alles mis
Nog meer slecht nieuws rond Jasper S.:
'Jaspers mist finale wereldbeker driebanden Hurghada'.

Geen opmerkingen: