maandag 10 januari 2011

Rechts geluid

Ik heb een televisie met twee enorme boxen. Met de 'balance'-knop op de afstandsbediening kan ik exact instellen hoeveel geluid er uit de ene box moet komen ten opzichte van de andere. Ik verdeel het volume altijd maar eenvoudigweg gelijk over beide boxen. Dan zit ik lekker op de bank, in het midden, mooi tussen beide boxen in, en het geluid komt van beide kanten even hard op me af.

Ik heb nu echter ontdekt dat mijn gehoor mij al die tijd heeft bedrogen. Ik heb me danig vergist. Het blijkt nu dat vooral mijn linker box geluid geeft! En uit een linker box komt alleen maar links geluid. Jarenlang ben ik dus bestookt met louter linkse geluiden. Allerlei andere, rechtse, geluiden heb ik nooit gehoord, omdat de rechter box niet goed functioneerde. En ik maar denken dat alle geluiden in gelijke mate de kamer in schalden.

Gelukkig ben ik nu wijzer. Dankzij een groepje vernieuwers. Frisse, inventieve mannen met een open vizier. Ze verkondigen zelfs dat er in het geheel geen rechts geluid uit mijn tv komt. En uit niemands tv! Ik geloof dat ze zich 'Wacker Nederland' noemen. 'Wacker', Duits voor 'moedig'. En dat zijn ze, alle zes. Vanavond waren ze op de tv om alles uit te leggen. Ik ben hun namen even kwijt, maar ik heb ze nog helder voor de geest.

Een jonge Fortuynist met designersbril. Hij maakte helemaal geen bekrompen indruk, hij probeerde zelfs de lachers op zijn hand te krijgen door Bill O'Reilly zijn grote voorbeeld te noemen en te stellen dat de brievenbuspisser van Haarlem veel te hard is aangepakt door de media. Haha. Hij vertrok geen spier. Een natuurtalent.

Verder twee dikke mannen, stokoud, die op mij aanvankelijk een hooghartige en onbeschofte indruk maakten, maar ik zag ze hun openbaringen doen in een links programma, dus dat ligt vast aan de makers van dat programma. Zelfs een linkse politicus doet mee. Ik moet zeggen dat ik me de tijd niet kan heugen zijn linkse geluid te hebben gehoord, maar hij heeft wel mooi op Job Cohen gestemd, dus need I say more?

De laatste twee zijn echte VVD'ers. Een Haags gemeenteraadslid, ex-wethouder en tevens overtuigd en uitgesproken homoseksueel. Daarom zegt hij ook, denk ik, dat er vooral een conservatiever geluid moet klinken. En een ex-kamerlid. Hij is ooit opgestapt omdat hij Chinezen 'spleetogen' had genoemd. Wat wil je dan, die mensen spreken elke 'R' als een 'L' uit. Rechts is altijd Links. Geen wonder.

Ik dacht altijd dat ik net zo vaak rechtse mensen voorbij zag komen als linkse. In discussies zaten er altijd een linkse en een rechtse politicus tegenover elkaar. Alleen Wilders zag ik zelden, maar ik veronderstelde dat dit kwam doordat hij nergens wilde komen of vanwege de bedreigingen aan zijn adres. Hoe dom ik was en hoe naïef. Ik heb hem gewoon nooit gehoord omdat ik geen rechts geluid had! En ik maar denken...

Geen opmerkingen: