zaterdag 21 november 2009

Nieuwe Top 2000

Het is bijna december, de kerstversiering hangt alweer in de grote stations. Als Sinterklaas het land uit is, komt de kerstboom tevoorschijn en begint de mooiste tijd van het jaar. Daar hoort traditioneel ook de Top 2000 bij. Na de jubileumlijst van vorig jaar mogen we dit keer weer volop stemmen. Vijftien platen maar liefst mag iedereen doorgeven, vijf meer dan normaal. Bovendien kan iedere stemmer vijf extra nummers invullen die niet in de keuzelijst staan.

Nieuw is ook dat de uitzending dit keer een halve dag eerder begint. Reeds om 12.00 uur op tweede kerstdag gaan we van start. De reden is een toename de laatste jaren van nummers langer dan vijf minuten. Radio 2 wil genoeg aandacht blijven besteden aan het voorlezen van e-mails, herinneringen en reacties van luisteraars zonder daarbij liedjes voortijdig uit te laten faden.

Dat is een nobel streven. Toch vind ik het jammer dat de lijst nu midden op de dag van start gaat. Het had altijd zijn charme om 's avonds de uren af te tellen tot 00.00 uur. Om half twaalf onder de wol, radio aan, het slot van Mart Smeets zijn programma meepikken. Die wenste jou dan veel plezier bij de Top 2000 en de opwinding steeg. Het nieuws van 00.00 uur en dan meteen de jingle van de Top 2000. Schitterend.

Radio 2 had beter kunnen beknibbelen op de reclameblokken, een commercieel succes is het evenement toch wel. Probleem is dat er elk jaar een beperkt aantal commercials elk reclameblok te horen is. Dat is 144 keer dezelfde reclame. Als je net als ik zo'n 110 uur luistert, dan heb je het op een gegeven moment wel gehad met de slogans en woordgrapjes. Ik heb zelfs nog reclames in mijn hoofd van een paar jaar terug (MIEN DENKT, HAD IK MAAR EEN BLUSDEKEN!!!!). De charme van de nachtelijke uren zit hem dan ook mede in de afwezigheid van reclameblokken. Op het hele uur even een half minuutje nieuws en dan weer op volle kracht verder.

Laten we hopen dat Ron Stoeltie nog eens op prime time mag schitteren, al zijn kleine uurtjes met de warme stem van deze Mister Top 2000 ook geen slecht vooruitzicht.

UPDATE 27/11: Ron Stoeltie is dit jaar geen presentator... Ook andere helden Bert Kranenbarg en Daniël Dekker maken geen deel meer uit van het team. Een van de nieuwe namen is niemand minder dan... Rob Stenders. Gaan we dan ook de lachband horen bij de top 2000? Jammer jammer...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi stukje Marc. Mien denkt had ik maar een blusdeken ken ik ook nog steeds. Een echte top2000 reclame classic.

gr. Thomas

stefan zei

ah, dat hoort er ook weer bij als ik terug ben;) Ik heb je vanochtend een mailtje gestuurd met een linkje erin. Moet je maar eens checken. Soort van compilatie-mix-blend-cd-mp3 ding, winterthemed! Ik ben trouwens al bijna aan de 8000 woorden voor m'n dissertation! Spreek je snel weer en hopelijk is alles nog goed in brussel/den haag!