zondag 25 december 2016

Zeven dagen lang (307)

19 t/m 25 december

MAANDAG (On)bekend
Er is een onbekende toneeltekst van Mulisch opgedoken, melden de media: 'Het twaalfde huis van monsieur Zimbalist'. Dat klopt niet helemaal. Dat wil zeggen: het was bekend dat Mulisch ooit een tekst schreef met deze titel, dat had hij namelijk zelf al uit de doeken gedaan in De toekomst van gisteren (1972). We schrijven het jaar 1952, en volgens Mulisch vindt men 'de angst en frustratie van die dagen het zuiverst terug in De schandalen van Vestdijk.' 
'Zelf begon ik aan een toneelstuk: Het twaalfde huis van Monsieur Zimbalist. Mijn Zimbalist was een onmetelijk rijke luciferkoning à la de legendarische Ivar Kreuger; overal ter wereld had hij villa's, flats, bungalows, waar iedere dag ontbijt, lunch, diner en souper opgediend moesten worden, voor het geval hij plotseling mocht opdagen. De butler en de huishoudster van zijn twaalfde huis, waar mijn stuk zich zou afspelen, hadden hem nooit gezien' etc.
Toen Mulisch nog aan het stuk schreef 'verscheen Becketts En attendant Godot, en ik staakte het werk aan mijn stuk, liever dan de indruk te wekken een epigoon te zijn. Natuurlijk had ik mij niet moeten laten intimideren, maar ik liet mij intimideren, in plaats van het op te vatten als een teken, dat ik op het goede spoor zat.' (p. 50-51)
Op 24 januari wordt het stuk door acteurs voorgelezen.

DINSDAG Kerstmuziek (I)
Kelly Clarkson, '4 Carats' (2013)

WOENSDAG Zwartkijker
21 december. Over een half jaar worden de dagen alweer korter. (aldus Kurt Mulisch)

DONDERDAG Eerbied
Christophe Vekeman schrijft in De Morgen: 'Naar aanleiding van de 27ste aflevering van het Groot Dictee der Nederlandse Taal [...] noemde schrijfster Saskia de Coster in De Morgen spelling "niet belangrijk", "niet de essentie, eerder een vernislaag of hinderlijke bijkomstigheid". Nu kennen we Saskia natuurlijk inmiddels een beetje, [...] het erge is, helaas, dat zij niet alleen blijkt te staan. Hans Bennis, directeur der Nederlandse Taalunie, haast zich in elk geval haar bij te treden en doet er zelfs nog een schepje bovenop: "Als taalkundige zou ik durven te stellen dat het niet slecht zou zijn om spellingregels gewoon af te schaffen." Dat is zijn mening dus. Mijn mening is dat die minkukel op staande voet, om de dringendst mogelijke redenen, dient te worden ontslagen, en ik bedoel daarmee dus: vandaag nog.'
Juist. Alleen wordt Bennis pas per 1 februari 2017 directeur van de Taalunie. Zo snel werd zelfs Theo van Gogh nooit ontslagen...

VRIJDAG Well, that escalated quickly

ZATERDAG Kerstmuziek (II)
Paul Simon, 'Getting Ready for Christmas Day' (2010)

ZONDAG Met Sjaak Swart als Ebenezer Scrooge
Twaalfde column voor Staantribune online: 'Swart. Een kerstvertelling in proza'.

Geen opmerkingen: