zaterdag 16 augustus 2014

Zeven dagen lang (221)

10 t/m 16 augustus

ZONDAG Hink
'Ik was een goede jongen, in een donker-grijzen ulster, met een zwart hoedje op, als een zedige nacht. Toen is dit gekomen en ben ik er uit gaan zien als de helle en bonte dageraad van een storm-ochtend.'
(Lodewijk van Deyssel, Het Ik, 1978, p. 168)

MAANDAG Stap
'I was raised up believing, I was somehow unique. Like a snowflake distinct among snowflakes, unique in each way you can see. But now after some thinking, I'd say I'd rather be, a functioning cog in some great machinery serving something beyond me.'
(Fleet Foxes, 'Helplessness Blues', 2011)

DINSDAG Sprong
'The future has got me worried, such afwul thoughts. My head is a carousel of pictures. The spinning never stops. I just want someone to walk in front and I'll follow the leader.'
(Bright Eyes, 'Nothing Gets Crossed Out', 2002)

WOENSDAG ISIS
'Een van de stadjes in Irak waarvan het kalifaat zich de afgelopen week heeft meester gemaakt is Qaraqush, in de bijbelgordel bij Mosul in de Vlakte van Niniveh. Ik was er ruim vijf jaar geleden om te schrijven over de Iraakse christenen [...]. Acht kerken telt Qaraqush, als de nieuwe bezitters ze nog hebben laten staan, voor de 50.000 inwoners die er toen waren. Ik [...] sprak onder anderen de oudste priester ter plaatse die er vol trots op wees dat het christendom hier bijna vanaf zijn eerste begin aanwezig was. Als ik heel pessimistisch mag zijn: net zoals andere oude, andersdenkende godsdiensten als het yezidisme en het shabakisme is het christendom hier nu aan zijn eind gekomen met de opmars van de Islamitische Staat en de massale vlucht van de gelovigen.'
(Carolien Roelants op NRC.nl)

DONDERDAG K&vdB
Zagen de mensen in het land in deze duistere weken nog een klein lichtpuntje: nu de wereld op een derde wereldbrand afstevent zal niemand het in zijn hoofd halen straks nog over zoiets futiels als Zwarte Piet te gaan zeuren, was dat even buiten de verwrongen geest van Quinsy halve Gario gerekend...

VRIJDAG Oekraïne
1250 v.Chr.: het paard van Troje
1590: het turfschip van Breda
2014: de duizendpoot van Loegansk?

ZATERDAG Boycot
'De Russische landbouw kent van oudsher vier natuurrampen: lente, zomer, herfst en winter.' (via)

Geen opmerkingen: