zondag 28 oktober 2007

Ik steun Gordon (voor deze ene keer dan)

Recent is er veel commotie ontstaan over de rol van relnicht Gordon als jurylid bij Idols. De tweede helft van het tragikomische duo Geer en Goor zou te ver gaan in zijn reacties op optredens van kandidaten. Gordon (echte naam Cornelis Heuckeroth) neemt geen blad voor de mond en scheept de zangertjes en zangeresjes regelmatig af met een ongenuanceerde belediging. Dit heeft veel stof doen opwaaien. Hij zou mensen onnodig kwetsen met zijn lacherige gedrag.

Om maar eens goed de kont tegen de krib te gooien, sta ik voor deze ene keer volledig achter Gordon. Probleem van veel deelnemers - en van veel mensen in het algemeen - is dat ze zichzelf veel te serieus nemen. Men denkt dat men kan zingen en dat er een grootse carrière in het verschiet ligt. Als ze dan niet door de voorronde komen, wordt er om het hardst gehuild en geklaagd. Ik vind het niet minder dan broodnodig dat zulke mensen voor eens en voor altijd wordt duidelijk gemaakt dat ze absoluut GEEN talent hebben.

Andere kritiek richt zich op het feit dat Gordon vaak ook het uiterlijk van een kandidaat belachelijk maakt. Eigen schuld, zeg ik dan. Als ik niet zou kunnen zingen (wat waar is, overigens) en ook niet moeders mooiste ben (wellicht ook waar), dan ga ik niet mezelf voor schut zetten door op de televisie mijn abominabele zangkunsten te vertonen. Deze mensen kiezen daar bewust wel voor en de consequenties dragen ze dan ook terecht geheel en al zelf.

Waar hoogstens wat op af te dingen valt, is de terminologie van Gordon, namelijk het befaamde 'nekschot'. Toch vind ik dit niet te ver gaan. Het Geenstijliaanse 'neqschot' wordt gebezigd om een sterke afkeuring van iemand te laten blijken. Wat dat betreft mag overigens ook Gordon zelf weleens een neqschot toegewenst krijgen. Dat zal hij dan met zijn astmatische bulderlach gewoon weglachen...

4 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

Gisteren toevallig gekeken, Marc? Gordon heeft zich ingezet voor een schildklierpatiënt en die is nu dus doorgelaten.

Wat een prachtexemplaar, die vent! Gillend naar huis ;)

Bob van Tiel zei

Gordon pwnz0rz. Hij was echt de koning bij Lotto's Weekeindemiljonairs. Maar kom op, is er nog iemand die überhaupt Idols kijkt?

Jeroen Dera zei

1.5 miljoen mensen ;)

Anoniem zei

Alsof Gordon ook ineens een gemene relnicht is geworden. Ik snap de commotie nu ineens niet; hij is altijd al zo geweest.